Skargi i wnioski


W celu zapewnienia realizacji prawa do składania skarg i wniosków poniżej przedstawiamy informację o trybie przyjmowania skarg i wniosków dotyczących działalności Sądu Okręgowego w Warszawie oraz Sądów Rejonowych znajdujących się w obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Warszawie.

Podstawa prawna
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków reguluje:
• Ustawa z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.01.98.1070) – Rozdział 5a (art. 41a – 41e). Nowelizacja ustawy, m.in. w tym zakresie weszła w życie w dniu 28 marca 2012 r. (Dz. U.2011.203.1192). Wprowadzono zasady postępowania w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych.

wyciąg z Ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych

• Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (Dz. U. z 16 maja 2012 r. poz. 524) – weszło w życie 17 maja 2012 r. Określono szczegółowy tryb i organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych.

tekst rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9.05.2012 r.

Organ właściwy do rozpatrzenia skargi/wniosku
Właściwy organ określa art. 41b Ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych:
Art. 41b.
§ 1. Organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku, dotyczących działalności sądu, jest prezes sądu.
§ 2. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu okręgowego i sądu rejonowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu okręgowego. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu apelacyjnego i sądu okręgowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu apelacyjnego.
 
Wymogi formalne skargi/wniosku
Skarga/wniosek powinny zawierać:
• datę wniesienia skargi/wniosku,
• imię i nazwisko wnoszącego skargę/wniosek,
• adres wnoszącego skargę/wniosek,
• zwięzłą treść skargi/wniosku,
• sygnaturę akt sprawy oraz wskazanie Sądu, którego dotyczy skarga/wniosek.

Skargi nie podlegające rozpatrzeniu
•  nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.

Skargi pozostawiane bez rozpoznania
• skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe zostają pozostawione bez rozpatrzenia, a skarżący bądź wnioskodawca zostaje powiadomiony o przyczynach pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.

Sposób wnoszenie skarg i wniosków:
1) na piśmie adresując:

Prezes/
Wiceprezes ds. cywilnych/rodzinnych/karnych/ 
Sądu Okręgowego w Warszawie   
al. Solidarności 127    
00-898 Warszawa   

Wiceprezes ds. gospodarczych
Sądu Okręgowego w Warszawie
ul. Czerniakowska 100
00-454 Warszawa  

Wiceprezes ds. pracy/ ubezpieczeń społecznych/                                 
wieczystoksięgowych        
Sądu Okręgowego w Warszawie   
ul.Płocka 9    
01-231 Warszawa   

Skargi/wnioski wnoszone na piśmie przyjmowane są w Biurze Podawczym Sądu przy Al. Solidarności 127 (parter - hol) i ul. Czerniakowskiej 100 (parter - hol) oraz w Biurze Podawczym Sądu i w Biurze Obsługi Interesanta przy ul. Płockiej 9 (parter) lub drogą pocztową.

2) za pośrednictwem poczty elektronicznej – biuro_podawcze@warszawa.so.gov.pl (skargi i wnioski składane w ten sposób powinny zawierać wskazanie imienia i nazwiska wnoszącego oraz jego adres do korespondencji);

3) ustnie do protokołu:
- skargi i wnioski składane ustnie dot. spraw cywilnych, rodzinnych i nieletnich, wieczystoksięgowych oraz karnych  - przyjmowane są przez pracowników XIX Wydziału Wizytacyjnego  tut. Sądu - pok. 313, III piętro – korytarz A;

- skargi i wnioski  dot. spraw gospodarczych przyjmowane są w siedzibie Sądu przy ul. Czerniakowskiej 100, pok.432, IV piętro.

- skargi i wnioski dot. spraw pracy i ubezpieczeń społecznych przyjmowane są w siedzibie Sądu przy ul. Płockiej 9, pok. 024, parter, po uprzednim zgłoszeniu tego faktu w Biurze Obsługi Interesanta.

wzór skargi/wniosku

wzór protokołu

Termin załatwienia skargi/wniosku
Skargi i wniosku rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki. Termin na załatwienie skargi i wniosku wynosi miesiąc, licząc od daty ich wpływu lub uzupełnienia.

 

Przyjęcia interesantów odbywają się wyłącznie po złożeniu wniosku o przyjęcie w sposób wskazany wyżej oraz w terminie wskazanym przez Prezesa.

Prezes Sądu Okręgowego przyjęcia interesantów może powierzyć przewodniczącemu wydziału, sędziemu wizytatorowi, wiceprezesowi stosownie do art. 37 § 1 ustawy Prawo o ustroju Sądów Powszechnych w zw. z § 32 ust. 1 pkt 11 Regulaminu urzędowania sądów powszechnych.

Zobacz stopkę

Informację wytworzył Aleksandra Łączyńska - Mendakiewicz - Wiceprezes Sądu Okręgowego w Warszawie
Informację udostępnił Marcin Lasota
Informację zmodyfikował Marcin Lasota
Data wytworzenia 2012-05-25
Data udostępnienia 2012-05-28
Data modyfikacji 2014-04-28

Międzynarodowy Dzień Mediacji 2013

Ostatnia modyfikacja 19-09-2014